University of Applied Sciences
Kontakt   HR | EN
Agencija za znanost i visoko obrazovanje Certifikat za uspješno upravljanje kvalitetom ISO 9001:2008 Erasmus sveučilišna povelja Superbrands EFMD QUDAL
 
Vijesti








#EducationMeetsBusiness

Karizma u PR-u – vještina na kojoj svi zavide

Pojam karizme danas zauzima pomalo drukčije značenje od povijesnog, no i danas je prepoznajemo najčešće u ljudima koji donose važne odluke ili onima koji imaju veliku moć uvjeravanja.

Molim, hvala, izvoli i oprosti – opjevane su kao „četiri najvažnije male riječi“ te se smatraju temeljem dobrog odgoja djece. Kada bi morali izabrati četiri najvažnije riječi za odnose s javnošću, onda bi to svakako bile: znanje, povjerenje, strast i karizma. Tumačenja prvih tri s lakoćom ćete pronaći u različitoj stručnoj i znanstvenoj literaturi, no o karizmi vrlo, vrlo malo. 

Onaj netko ima „ono nešto“ 

Proučimo li domaću ili stranu akademsku i društvenu scenu, primijetit ćemo pojedince koji se ističu među masom poznatih lica. Bilo to humorom, stručnošću i obrazovanošću na pojedinim područjima, dominantnim i samouvjerenim stilom ili nekim drugim karakteristikama bilo nečim što naprosto ne možemo riječima opisati. Dakle,  ono što tu osobu čini zanimljivom i drugačijom te najvažnije od svega prepoznatljivom – je karizma.  Sva određenja karizme upućuju na dar, osobitost, iznimnost. Često znamo čuti da se za nekoga kaže kako je jako karizmatična osoba ili pak kako nekome nedostaje „ono nešto“, točnije karizma.

Sam pojam karizma potječe iz grčkog, a u doslovnom prijevodu znači dar milosti. Karizmatičnima su u religiji i povijesti često nazivani suci, kraljevi, proroci, vojskovođe i ostale figure koje su uživale političku i bilo kakvu drugu nadmoć u društvu. U današnje vrijeme pojam karizme zauzima pomalo drukčije značenje od povijesnog, no i danas karizmu prepoznajemo najčešće u ljudima koji donose važne odluke ili onima koji imaju veliku moć uvjeravanja, čime nas navode da im vjerujemo i pružamo potporu.

Test otkriva jeste li karizmatični

Uvriježeno je vjerovanje kako se ne može sasvim naučiti biti karizmatičan, ali se može naučiti potaknuti iznimnost koju svaki čovjek ima u sebi. Iako, postoje i entuzijasti poput tima istraživača na Sveučilištu u Torontu, koji je svoja istraživanja usmjerio u propitivanje ove tematike. Prema studiji koju su objavili u časopisu The Wall Street Journal svatko od nas samoprocjenom kroz jednostavan test od šest pitanja može otkriti je li i koliko je karizmatičan. Ipak, možda je najveći doprinos same studije interes ozbiljnih znanstvenih institucija za proučavanjem karizme. Kako bi se razbila fama i pokazalo kako karizma ne postoji samo u nekom imaginarnom međuprostoru - ona doista ima važne implikacije za društvene odnose općenito, ali i imidž, identitet i reputaciju organizacija.

Apple i Jobs nisu jedna karizma

U Hrvatskoj je propitivanje ove teme u okviru korporativnih, ali i osobnih razmjera, još u začetcima. Radoslav Dejanović, autor SF knjige Umišljena inteligencija i jedan od 25 najboljih IT konzultanata u Hrvatskoj, u jednoj svojoj kolumni, još prije devet godina, postavio je zanimljivo pitanje – Hoće li Apple preživjeti odlazak Stevea Jobsa? Njegov kategorički stav „naravno da hoće“ pokazao se itekako ispravnim jer Apple ne samo da je preživio odlazak Jobsa već i dalje proizvodi dobre i skupe proizvode koje kupuje mnoštvo ljudi širom svijeta. Činjenica je da je Apple i dalje tu, ali više nema karizme Stevea Jobsa, ona je „otišla“ s Jobsom i nije se prenijela na Apple jer tamo jednostavno nema ljudi koji bi je mogli nositi. U današnjem poimaju karizmatičnih lidera ponuda je zaista šarolika, i ma kako ih opisali, uvijek su i bez iznimke predmetom naših analiza. Snaga kojom mogu potaknuti mase čini ih jedinstvenim, ali ih može učiniti i izuzetno opasnim – granica je iznimno tanka.  

Upravo k tom cilju osvještavanja važnosti svjesnog, planiranog i trajnog nastojanja da kao pojedinci ili organizacije ostavimo snažan, pozitivan i trajan trag, okrenut je preddiplomski studij Odnosi s javnošću i studij medija na VERN'u. Upravo na tom studiju obrazuju se stručnjaci za odnose s javnošću, osviješteni i educirani za prepoznavanje i najmanjih tragova iznimnih karizmatičnih darova u svakom pojedincu.

piše: Stana Odak Krasić,
predavačica na VERN'u, voditeljica preddiplomskog studija Odnosi s javnošću i studij medija

 
Odjel za komunikacije
 
Datum objave: 28.6.2018.
 
Ključne riječi: Odnosi-s-javnošću-i-studij-medija, Stana-Odak-Krasić, EducationMeetsBusiness
 
Pošalji na: Pošalji na facebook Pošalji na twitter
 
Vezane novosti
 

na vrh