#EducationMeetsBusiness

Tko su poduzetnici nove generacije

Nemir i nestrpljivost generacije Z dovela je do društvenog pomaka u kojem mladi ne čekaju razvoj potpornog sustava za svoje startupe, već ga grade sami.

Nemir i nestrpljivost generacije Z dovela je do društvenog pomaka u kojem mladi ne čekaju razvoj potpornog sustava za svoje startupe, već ga grade sami.

Svaka generacija ima misiju koja joj služi kao temelj za njezino ponašanje i ostvarenje vizije. Za baby-boomere to je bila borba protiv establišmenta. Za milenijalce to je bio okoliš. Za generaciju Z to je ljudska jednakost. Stoga se ne treba čuditi društvenom aktivizmu među pripadnicima te generacije i snažnoj potrebi za isticanjem i življenjem vlastitog identiteta, ali i prihvaćanjem tuđeg. Izazov u shvaćanju ove generacije spoj je naizgled nespojivih zakonitosti kojima se ona vodi, donosi odluke i prema kojima se ponaša – s jedne strane naprednog i liberalnog pogleda na svijet oko sebe, a s druge strane poprilično tradicionalnih stavova vezanih za obitelj, obrazovanje i raspolaganje financijskim sredstvima.

Generacija Z zna kakve promjene u društvu želi vidjeti, o njima glasno progovara i želi ponuditi rješenja za probleme koje oko sebe prepoznaje. I zna da to može. Poduzetničko obrazovanje jedna je od poluga koje im to omogućavaju. 

Učenje kroz osobno iskustvo 

Otkako postoji edukacija za poduzetnike, uvijek se htjelo imati poduzetnike koji će učiti studente o poduzetništvu kroz vlastito iskustvo. To više nije dovoljno. Nova generacija studenata ima potrebu aktivno se uključiti i sama iskusiti poduzetništvo. I to što prije. Brojna studentska startup natjecanja koja im otvaraju mogućnost da osjete što to znači pokrenuti i razvijati vlastiti startup projekt, postaju sve popularnija, kao i zahtjevi predavača različitih područja da takve inicijative mentoriraju.

Nekad su se studenti u pravilu obraćali predavačima poduzetništva za savjete vezano za poduzetničke projekte. Danas se formiraju pravi interdisciplinarni timovi mentora koji sudjeluju u stvaranju tih novih poduzetničkih inicijativa. Nešto što započne kao neobavezni projekt koji su studenti razvili u okviru kolegija, sve češće završava kao startup. A hoće li i zaživjeti? Nadajmo se! Svakako može pomoći studentski poduzetnički inkubator gdje će studenti svoj startup još neko vrijeme razvijati „pod zaštićenim uvjetima“. Ako i ne uspije, nešto su naučili, osvijestili i doživjeli. Ovu generaciju to ionako ne opterećuje. Nemir i neizvjesnost – da. 

Twitter i Facebook za startupe 

Taj nemir i nestrpljivost generacije Z dovela je do društvenog pomaka u kojem mladi ne čekaju razvoj potpornog sustava za svoje startup projekte, već su ga samoinicijativno krenuli graditi sami. Mladi uspješni ljudi koji su se i sami suočili s preprekama prilikom razvoja vlastitih startup projekata, u vidu nedostatka financijskih sredstava, tehničke podrške, poslovnih veza i mentorstva, postaju inicijatori startup projekata za startup projekte. Izvrsni primjeri toga su platforme koje na jednom mjestu objedinjuju podatke i informacije o startup projektima koji imaju potrebe za ljudskim resursima određenog profila, ali i pružaju mogućnost iskazivanja interesa za sudjelovanjem u razvoju postojećeg startup projekta koji je svojim profilom predstavljen u bazi korisnika.

Osim toga, takve platforme služe i za privlačenje potencijalnih investitora za pojedinačne startup projekte i/ili omogućavaju uplaćivanje u zajednički startup fond. Na takvim su platformama predstavljeni i oblici potpore koja se pruža startup projektima, potporne institucije koje ih nude i mogućnosti prijave na različite natječaje u okviru tih institucija. Njihovi osnivači ih nazivaju „Twitterom“ ili „Facebookom“ startup projekata. 

Kontrola vlastite budućnosti 

Taj društveni pomak u razvoju startup kulture ne dolazi kao veliko iznenađenje. Ambiciozni, pametni i poduzetni mladi ljudi željni promjena, u svom okruženju uočavaju nepovoljne migracijske trendove svojih vršnjaka.

Poduzetništvo im omogućuje preuzimanje kontrole nad vlastitom budućnošću, postavljanje svojih uvjeta, stvaranje proizvoda i usluga koje sami žele koristiti i osnivanje poduzeća za koja bi i sami željeli raditi. Stvaraju promjene na svoj način. S obzirom na sve mogućnosti i resurse koji su im danas dostupni, na nama predavačima je da im damo usmjerenje, da ih osnažimo i budemo njihova podrška u otkrivanju vlastitih mogućnosti i sposobnosti.

piše: mr. sc. Iva Senegović,
predavačica* na VERN’u, preddiplomski studij Ekonomija poduzetništva

*Predaje i na preddiplomskom studiju Odnosi s javnošću i studij medija te na diplomskom studiju Poduzetnički menadžment.
Odjel za komunikacije
Datum objave: 27.4.2018.